Tekanan tayar yang betul

2020-11-10

Pemilik kereta biasanya memberi perhatian khusus kepada penyelenggaraan kereta mereka secara berkala. Sangat biasa membasuh kereta anda dan mengeringkannya. Sebilangan pemilik kereta memberi perhatian khusus kepada penyelenggaraan tayar. Lagipun, semasa kita memandu di jalan raya, tayar adalah perkara yang paling penting. Anda tidak boleh memandu tanpa roda. Oleh itu, sebelum memandu keluar, kami akan memeriksa tayar untuk melihat apakah ia dipakai dengan teruk, jika ada kebocoran udara dan lecet, dan jika tekanan tayar tidak normal. Ramai pemilik kenderaan pemula tidak tahu banyak mengenai tekanan tayar, jadi mereka bertanya, apakah tekanan tayar yang sesuai? Sebenarnya, banyak pemilik kereta salah, dan orang yang tahu kereta melakukan perkara yang sama.


Ramai orang yang tidak mengetahui tekanan tayar mengembung kereta mereka. Secara amnya, mereka membiarkan tukang memperhatikan inflasi. Sekiranya pembaiki tidak biasa dengan kereta anda, dia akan dikenakan bayaran pada kadar biasa 2.5. Tekanan tayar standard adalah antara 2.2 dan 2.5, dan ada sangat sedikit kereta dengan tekanan tayar hanya 2.5. Oleh itu, jika tekanan tayar terlalu rendah, jarak pengereman akan diperpendek, dan kereta akan menghabiskan banyak bahan bakar. Tetapi ada kelebihan lain: kereta akan mempunyai cengkaman yang lebih baik ketika membelok. Sekiranya tekanan tayar terlalu tinggi, geseran roda akan berkurang dan penggunaan bahan bakar juga akan menurun. Tetapi masalahnya ialah apabila geseran menurun, geseran pengereman akan berkurang, dan kemalangan akan terjadi dengan mudah semasa melakukan pengereman. Lebih-lebih lagi, jika tekanan tayar terlalu tinggi dan serius, ia akan menyebabkan letupan tayar. Sekiranya ia berlaku di jalan raya, ia berbahaya.


Orang yang mengetahui kereta mengatakan bahawa tekanan tayar pada musim yang berlainan harus disesuaikan dengan sewajarnya mengikut keadaan kenderaan dan jalan raya. Kita semua tahu bahawa suhunya sangat tinggi pada musim panas dan sangat sejuk pada musim sejuk. Mengikut prinsip pengembangan dengan panas dan pengecutan dengan sejuk, ketika suhu tayar meningkat dan tekanan tayar meningkat pada musim panas, tekanan tayar harus menurun sebanyak 0.1 ~ 0.2 mata. Pada musim sejuk, bertentangan dengan musim panas, tekanan tayar harus ditingkatkan sebanyak 0.1-0.2 mata.


Sebilangan besar pemilik kenderaan tidak mengetahui bahawa kereta mereka mempunyai standard tekanan tayar yang jelas, yang merupakan standard tekanan tayar yang paling sesuai untuk kereta mereka. Bagaimanapun, keadaan setiap kereta sama sekali berbeza, jadi tekanan tayarnya berbeza. Tetapi anda mesti memastikan tayar tetap utuh semasa memandu di jalan raya. Pada masa ini, tekanan tayar yang betul sangat penting.